چیکار کنیم که همیشه خوشحال باشیم؟ روشای مختلفی واسه «خوشحال بودن» وجود دارن. کتابا و مجله های جور واجور و شکلای جور واجور پیاما در شبکه های مجازی راه کارای مختلفی واسه خوشحال بودن معرفی می کنن. یکی می گه مثبت اندیش باشین، دیگری جلسه ی خنده رو پیشنهاد می ده، مراقبه، سفر و انبوه پیشنهادای دیگر. اما این کارا واقعا تأثیرگذار هستن؟ در این مطلب، به شما ۱۰ روش علمی ثابت شده رو واسه شادی همیشگی معرفی می کنیم.

 

۱. ورزش کنین

تحقیقای زیادی درباره فواید ورزش واسه سلامتی انجام شده. ورزش باعث ترشح اندورفین و درنتیجه تقویت روحیه می شه. به همین خاطره که همیشه بعد از تمرینای ورزشی یا حتی پیاده روی در راه برگشت از خرید به خونه، روحیه ی بهتری دارین. هیچوقت نمی ببینن فردی پس از ورزش حال بدی داشته باشه. اما این پیشنهاد حمایت ی علمی داره؟

دانشگاه تورنتو مطالعه خوبی انجام داد و بیشتر از ۲۵ تحقیق جور واجور رو در این مورد بررسی کرد. نتایج تأیید کرد که فعالیت جسمی با افسردگی مقابله می کنه. در یکی از بهترین این تحقیقات، واسه ۳ گروه از افراد گرفتار به افسردگی ۳ برنامه درمانی جدا شامل درمان دارویی، ورزش و ترکیب این دو رو درنظر گرفتن. روشنه که در آخر دوره درمان، هر ۳ گروه خوشحال تر بودن. اما این وضعیت پایدار بود؟ ۶ ماه بعد، در گروهی که درمانش تنها ورزش کردن بود، میزان بازگشت افسردگی تنها ۹٪ بود. میزان بازگشت واسه ۲ گروه دیگر ۳۱ و ۳۸ درصد بود، یعنی پس از ۶ ماه یک سوم اونا دوباره افسرده شده بودن!

۲. مثبت اندیش باشین

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

خوشحالی مقدمه موفقیته.

– شون آچر

 

 

به نظرتون شدنی نیس؟ به گفته «شون آچر» (Shawn Achor) سخنران و کارشناس «چگونگی خوشحال زیستن» نقش عواملی مثل میزان اضطراب، گرفتاریا، موفقیتا، وضعیت اقتصادی، روابط اجتماعی و مثل اون در خوشحالی تنها ۱۰ درصده. ۹۰درصد باقی از چگونگی برداشت و تفسیر ما از دنیای دور و بر اثر قبول می کنه. اگه واسه خوشحال بودن نیازمند موفقیت هستین، به سختی احساس خوشحالی می کنین چون همیشه به دنبال نمره بهتر، حقوق بالاتر، جایگاه بهتر و نمونه های مثل هستین.

مثبت اندیشی سطح انرژی، خلاقیت و بهره وری رو تا ۳۰ درصد افزایش می ده. راز مهم اینه همین حالا مثبت اندیش باشین، نه وقتی پول دار یا مشهور شدید.

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی
۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

۳. فکرهای منفی رو دور بریزین

آدمای بسیاری در فکرای منفی غوطه ورند و راه دور کردن افکار منفی از خودشون رو نمی دونن. پژوهشی در دانشگاه مادرید نشون داد نوشتن این فکرها روی کاغذ و بعد نابودکردن شون، اثر مثبتی داره. طبق نظر محققان، بهتره اونا رو پاره کنین، بسوزونین یا در سطل زباله بریزین. نابودکردن افکار به شکل فیزیکی آثار منفی و مسموم کننده ی اونا رو کم می کنه. به پیشنهاد ی روان شناسان بهتره این کار رو منظم انجام بدین.

۴. به تجربه هاتون بیشتر از داراییا بها بدین

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

روان شناس توماس گیلوویچ (Thomas Gilovich) تحقیقای زیادی درباره اهمیت مهم دانستن تجربه ها و خاطرهای خوش و به یادماندنی در برابر چیزایی که می خریم، انجام داده. دلایل زیادی واسه این کار هست که در مقاله ای پژوهشی به اونا اشاره شده. به چنگ آوردن چیزها و بعد به دنبال چیزای بهتری رفتن، خوشی ساده به دست آوردن ماشین، تلویزیون یا هر چیز نویی رو از بین می بره و روحیه مون رو تضعیف می کنه.

اما کسب تجربه و دانستن ارزش خاطرات اصلا اینجور اثری نداره. تجربه ها و خاطره هامون واسه خود ما هستن، واسه مون ویژه ان و شادی ماندگارتری به همراه دارن. بهتره همیشه به دنبال دیدن جایای تازه یا یک پیاده روی ساده در طبیعت باشیم. دولتا و سازمانای دست اندرکار به جای ساختن مغازه های بزرگ و بزرگ تر باید امکاناتی جفت و جور کنن که شهروندان به جای خرید بتونن فعالیتای لذت بخش و خوب بیشتری رو تجربه کنن.

۵. قدردان و شکرگزار باشین

در شروع هر روز، فکر کردن به داشته هایی که به خاطرشان شکرگزار هستین، روش خوبی واسه شادمانیه. بررسی مغز نشون داده، ما بیشتر تمایل داریم به چیزای منفی مثل نگرانیا، مصیبتا، شکستا و ناخوشیا تمرکز کنیم. یعنی وضعیت پیش فرض مغز منفی نگریه.

منفی نگری خطایی در ساختار عصرحجری مغز آدم قرن بیست ویکمه.

– ریک هنسن، عصب روانشناس

 

 

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ روش واسه بهبود مهارت تصمیم گیری

پس ما باید پیوسته بر خوبیا تمرکز کنیم و به ویژه به داشته های با ارزشی توجه کنیم که به خاطرشان شکرگزار هستیم. به روشای مختلفی می تونین این کار رو بکنین؛ مثل:

  • وقتی از خواب بیدار شدید، ۳ چیز رو که در زندگی تون قدردان وجودشون هستین، به خودتون یادآوری کنین.
  • بعضی ترجیح میدن این ۳ مورد رو یادداشت کنن و هرازگاهی بهش نگاه کنن.
  • می تونین از شبکه های مجازی استفاده کنین. این کار روشی خوبیه که به دنبال کننده هاتون نشون بدین اینجور کاری به راستی نتیجه می ده.
  • با عزیزان تون تماس بگیرین و از اونا تشکر کنین یا واسه سپاس گزاری از همکاری که کمک تون کرده، اونو به یک بستنی دعوت کنین.
  • با کمک به بقیه یا انجام کارای داوطلبانه و خیرخواهانه، بخشندگی رو تمرین کنین.

باید بدونین تحقیقای علمی بسیاری تاثیرگذاری مثبت شکرگزاری و تشکر رو تأیید کردن.

۶. حواس تون به گذر لحظه ها باشه

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

تموم تمرکزتان رو متوجه حالا کنین و اونو همونجوریکه هست بدون قضاوت کردن و غر زدن قبول کنین. این راه و روش روز به روز طرفداران بیشتری در پزشکی و روان پزشکی پیدا می کنه. انجام پیوسته ی این کار روحیه تون رو تقویت می کنه و در کاهش اضطراب و درنتیجه بهبود کیفیت زندگی مؤثره.

زندگی در لحظه یعنی همونجوریکه از لمس کردن، بو کردن و دیگر حواس فیزیکی لذت می برین می تونین از حس خوشحال مانی هم لذت ببرین. کافی ست بر خوشی و لذتی که واسه تون به ارمغان اومده، تمرکز کنین. این کار اثر زیادی بر رهاکردن گذشته و نترسیدن از آینده داره.

اما این کار واقعا ما رو خوشحال تر می کنه؟ واقعا ثابت شده؟ پژوهشی در دانشگاه هاروارد، پس از بررسی ۱۵۰۰۰ نفر این موضوع رو تأیید کرد. بر این پایه، وقتی در لحظه زندگی می کنیم خوشحال تریم و هرچه ذهن مون بیشتر درگیر گذشته و آینده باشه، کمتر احساس شادی می کنیم.

۷. خواب خوب اهمیت زیادی داره

بر مبنای نتیجه حاصل از چندین تحقیق جور واجور اگه خوب نخوابیم، خیلی منفی باف میشیم. تمرکز یکی از این تحقیقات روی بخش هیپوکامپ مغز بود؛ بخشی که فکرهای مثبت رو پردازش می کنه. وقتی خواب کافی نداشته باشیم این بخش خوب کار نمی کنه و افکار منفی بیشتر به ذهن مون خطور می کنه!

واسه روشن شدن این مسئله، محققان از تعدادی دانشجو که دچار کم خوابی بودن، خواستن فهرستی از کلمات رو به یاد بسپارند. اونا در به یادآوردن کلمه های منفی به امتیاز بالای ۸۱ درصد رسیدن، درحالی که تونستن تنها ۳۱ درصد کلمات مثبت یا خنثی رو به خاطر بسپارند. حالا میدونید به چه دلیل آدما وقتی خوب نمی خوابن، حال وحوصله ندارن!

۸. کمک به بقیه رو فراموش نکنین

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

آدمای بسیاری پیوسته ماشین بهتر، خونه ی بزرگ تر و موبایل جدیدتر رو جانشین قبلیا می کنن. باوجود شادی کوتاه و قسمتی، اما گویا در درازمدت این کار خیلی مایه ی خوشحالی آدما نمی شه. شادی این چنینی دووم زیادی نداره. تحقیقات نشون دادن صرف کمی از وقت یا پول مون واسه کمک به بقیه، نقش زیادی در شادی و خوشحالی ما داره.

۹. اون طور که دل تون می خواد زندگی کنین

«عقل» ما رو همون جایی می بره که «دل» می گه؛ و هیچ یک از این دو اهمیتی نمی دن که «پاها» کجا می رن!

– دکتر دنیل گیلبرت

 

 

ما همیشه درباره اینکه کجا بریم، چه بخریم و چیکار کنیم حرف می زنیم. شاید هم درباره انجام کار نه بگیم. اما به کم درباره نگرانیای ذهنی مون و اینکه چه جوری می تونیم خوشحال تر و سبک بارتر باشیم، صحبت می کنیم. مسئله مهم اینه که بر اولویتا و خواستهای حقیقی خودتون تمرکز کنین.

۱۰. بر توانایی هاتون تمرکز کنین

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

کنجکاو یا پردل و جربزه هستین؟ شاید هم فکرِ بازی دارین؟! چه جوری از این ویژگیا واسه بهتر کردن زندگی تون بهره می گیرین؟ اینا سوالایی اساسی هستن. آدمایی که به جای ضعف هاشون بر اجرا توانایی هاشون تمرکز می کنن، معمولا خوشحال تر هستن.

۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین  آموزشی

توانایی درک توانایی هامون و استفاده از اونا یکی از بهترین روش ها واسه خوشحال زیستن و کمک به ساختن دنیایی بهتره.



 


دسته‌ها: آموزشی