انضباط کاری، مفهومی روشن در هر سازمان و شرکتیه. همه کارکنان سازمان، در هر جایگاهی که باشن، باید خود رو با قوانین و مقررات اون برابری دهند. این از بروز هرج و مرج در محیط کاری جلوگیری می کنه و رسیدن به اهداف سازمان رو آسون تر می سازه. اما سازمانا باید چه رویکری رو پیش بگیرن تا همه کارمندانشان در چارچوب قوانین رفتار کنن؟ این قوانین در چه زمینه هایی هستن و تخلف از اونا چه عواقبی به دنبال داره؟ مطالب زیر رو بخونین تا به جواب همه این سؤالات برسین.

 

انضباط در سازمان به این منظور در نظر گرفته می شه که کارکنان، رفتاری کمه کم قابل قبول از خود ارائه دهند. انضباط رو «برحسب تعهد به قوانین، مقررات، سیستما و فرایندهای شرکت» تعریف می کنن. انضباط، تضمین کننده ی کارکرد صحیحه و باعث ایجاد محیطی سالم واسه کار و کاسبی می شه.

بی انضباطی و سوءرفتار کارکنان، بر تموم ذی نفعان ازجمله سرپرستان، همکاران، مشتریان و حتی فروشندگان یا تأمین کنندگان اثر می ذاره.

محیط کسب وکار

بررسی کنین مسائل زیر که مربوط به انضباط کارکنان هستن، با محیط کار و کاسبی شما برابر ان یا نه؟

سوءرفتار در محیط کار نقض قوانین
نافرمانی و اختلاف ارائه اطلاعات غلط یا مخفی کردن اطلاعات شخصیِ واقعی هنگام استخدام
بیهودگی در محل کار یا ایجاد مزاحمت واسه کار بقیه نبود برابری با شرایط قرارداد کاری
گسترش منافع سیاسی یا زیاده روی در فعالیتای سیاسی در محل کار نقض سیاستا، قوانین و مقررات شرکت
تأیید یا امضانکردن گزارشای آزمایش کارکرد وقت ناشناسی هنگام حاضرشدن در محل کار
پرهیز از شرکت در برنامه ای آموزشی غیبت از محل کار بدون مرخصی
فریادزدن بر سر کارمندان زیردست یا کاربرد ادبیات نامناسب تحریک کارگران و گسترش آشوب صنعتی
پخش شایعها یا صحبت کردن آزادانه به روش هایی غیرمسئولانه پایبندنبودن به دستورالعملای ایمنی محل کار
اهمیت ندادن به ضرورت حفظ ایمنی، حفاظت و نگهداری از اموال شرکت سرقت یا به اشتراک گذاری اطلاعات پنهونی ی شرکت و مالکیت فکری با پرسنل غیرمجاز
پیروی نکردن از دستورالعمل لباس شرکت در طول ساعات کاری آزار جنسی، طبق قوانین کشوری
استفاده از اموال شرکت واسه منافع شخصی عذرتراشی با مسافرت نابجا یا ساختگی، ادعاهای پزشکی یا بقیه ادعاهای نامربوط
انجام کارای شخصی در طول ساعات کاری فرار یا جدایی از شرکت بدون اجازه
بی توجهی به ضرورت تواضع و خوش رویی در برابر مهمانان یا بازدیدکنندگان

دستورالعملای مربوط به مدیریت انضباط کارمندان

۱۰ روش واسه ایجاد انضباط کاری بین کارمندان آموزشی

درحالی که کارمندان، ارزش انضباط رو میدونن و نتیجه های رفتار اشتباه رو درک می کنن، دوست دارن بتونن انتظارات رو پیش بینی و روز کاری شون رو آزادانه مدیریت کنن. نسل ایگرگ (y) به عینیت، شفافیت، و تعادل کار و زندگی احترام می ذاره و هرچیزی که اونا رو پریشون کنه، باعث واکنش منفی و برخورد سرکش این نسل می شه.

واسه ایجاد نیروی کار منضبط در سازمان تون، شاید مایل باشین به راهنماییای زیر مراجعه کنین و هم زمان با رشد سازمان تون، اونا رو کم کم اجرا کنین:

۱. ایجاد هدف

واسه سازمانا مهمه که کتابچه ی راهنمای هدف یا کتاب راهنمای کارمندان داشته باشن و در اون، کمه کمِ رفتارهای مورد توجه در موردای جور واجور (حضور، مرخصی، تعاملات کارمندان، تعاملات فروشندگان، آزار جنسی، ارائه مخارج و…) رو تعریف کنن. سیاستای این کتابچه باید به طور منظم بررسی و به روزرسانی شه و با همه کارمندان به اشتراک گذاشته شه. نتایج به دلیل نقض این سیاست هم باید به آگاهی همه برسه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ رفتار آزار دهنده ای که بقیه رو از شما دور می کنه

۲. هماهنگی در اقدامات انضباطی

نباید هیچ تبعیضی در اجرای قوانین و مقررات وجود داشته باشه. اقدامات انضباطی باید از قانون «اجاق داغ» پیروی کنن که می گه: «هرکی اجاق رو لمس کنه، دستاش رو خواهد سوزاند.» این سوختن، فارغ از اینه که کی به اجاق دست می زنه، و موضوعی غیرشخصیه.

۳. نوع اقدام انضباطی

اقدام انضباطی باید اصلاح کننده باشه، نه تنبیهی. هدف از اقدام انضباطی باید تغییر در رفتار کارکنان باشه.

۴. اقدام انضباطی صعودی (پیش رونده)

اقدامات انضباطی صعودی عبارت ان از: نصیحت شفاهی، اخطار کتبی، کسورات مالی، تعلیق و بعد اخراج به عنوان آخرین گزینه. پس، اقدام انضباطی صعودی، به یه سری از مراحل، با شدت در حال افزایش گفته می شه.

۵. پیگیری پروندهای انضباطی

اقدامات انضباطیِ اعمال شده علیه کارمندان باید پیگیری و واسه بخش منابع انسانی ارسال شه تا اونو در پرونده ی شخصی کارکنان بذارن. در جایی که خدمات مدیریت خودکار در دسترسه، گزینه ای واسه ثبت آنلاین احکام انضباطی به وسیله مدیر هست. به یاد داشته باشین اگه حرف از محاکمه ای قانونی باشه، ممکنه تموم اسناد و ایمیلا به عنوان مدرک، مورد استفاده قرار گیرند. واسه مدیریت انضباط، پیشنهاد می کنیم از سیستمی طبق گردش کار خودکار استفاده کنین که می تونه اطمینان بده فایلای کارمندان، هنگام تراکنش انضباطی، به شکل خودکار به روزرسانی می شن.

۱۰ روش واسه ایجاد انضباط کاری بین کارمندان آموزشی

۶. پنهونی نگه داشتن شکایات

کارمندان از ترس تلافی، بیشتر می ترسن علیه کارمندان بالاتر از خودشون گزارش دهند. این ممکنه به تکرار اعمال خلاف در بین کارمندان ارشد منجر شه. لازمه سیستمی شفاف بسازین و رازداری و امانت داری رو به همه گوشزد کنین. کارمندانِ بسیار معدودی باید به داده های انضباطی دسترسی داشته باشن و مدیر باید اونا رو تعیین کنه. هر سه ماه، مدیر باید تموم موارد انضباطی و اقدامات انجام شده در هر مورد رو بررسی کنه. این کار به حذف بعضی رویکردهای شخصی کمک می کنه.

۷. چشم انداز حقوقی

سیاست شرکت باید از مقررات محلی پیروی کنه. سازمانایی که در جایای مختلفی فعالیت می کنن، ممکنه باتوجه به محل جغرافیایی استقرارشان، با قوانین مختلفی روبه رو شن که در این صورت باید حواسشون به اعمال قوانین برابر باشه. به خاطر اینکه قوانین کار همیشه منطقه ای ان، لازمه هنگام طراحی هدف، موارد در رابطه رو تو ذهن داشته باشین. در موارد بسیاری، قوانین مربوط به محدوده الف ممکنه در محدوده ب غیرقانونی باشن. در این رابطه مثالای زیادی در موردای حریم خصوصی داده ها، مدیریت زمان، مرخصی مربوط به سلامت و… هست که در اونا، دادگاها اقدامات کارفرمایان رو لغو کردن، درحالی که همونا در قوانین محلی، منطبق با قانون بودن.

۹. انصاف

در طراحی هدف استخدام، باید منصف باشین. درحالی که هر سازمانی می کوشد تا حد امکان سودآور باشه، هدف باید پایداری دراز مدت، رشد، نیت پاک، رابطه مثبت کارمند و کارفرما، و ایجاد نیروی کاری خوشحال باشه. نباید راه و روش «قانون واسه قانون» رو پیش گرفت. راه بهتر، اینه که تموم سیاستا و قوانین خود رو «دستورالعمل» بنامید و برابر با محیط کسب و کارتون، در اونا بازنگری کنین.

۱۰. سیستم رسیدگی به شکایات و اعتراضات

سازمانای کامل و بالغ، واسه رسیدگی به شکایات و اعتراضات کارمندان، میز کمک آنلاین ایجاد می کنن. این نه تنها تعداد موارد انضباطی رو کم می کنه، بلکه در بازبینی سیاستا و قوانین شرکت کمک می کنه و اونا رو با انتظارات اکثریت، هم جهت می سازه.

منبع: empxtrack.com


دسته‌ها: آموزشی