چند سال پیش، در جلسه ی مدیریت یکی از مشتریان روابط عمومی ام نشسته بودم. مدیر اجرایی سازمان از مدیر بازاریابی سؤالی پرسید که از پاسخی که شنید خوشش نیامد. اون که عصبانی شده بود، در مقابل تیم مدیریت و حتی من (که مشاور پاره وقت بودم)، با بی پروایی سؤال دیگری از اون خانوم پرسید و برخورد تندی از خود بروز داد. در آخر فریاد بلندی زد، بددهانی کرد و باعث گریه ی مدیر بازاریابی شرکت شد.

واکنش خشن این مدیر به اندازه ای نسبت بهش موقعیت وحشیانه بود که هاج و واج و وحشت زده ماندم. چیزی که بیشتر از هر چیزی حیرت زدم کرد واکنش افراد دور میز بود.

شناخت نیمه ی تاریک وجود خودتون بهترین راه واسه پی بردن به نیمه ی تاریک وجود دیگرونه

– کارل یونگ

 

 

زمانی که این فرد عصبی، خشم و غیض کودکانه ای نسبت به یکی از کارکنانش داشت و با اون بدرفتاری کلامی کرد، همه اونا ساکت ماندند. اون خیلی راحت فرهنگ ترس و ارعاب رو درست کرد و کسی جرئت نکرد اونو سرجایش بنشاند.

با اینکه همه ما بعضی وقتا خشمگین میشیم، اما افرادی هستن که خشم شون رو به عنوان یک سپر زرهی به تن می کنن – یا همیشه فوران احساسیِ خشم دارن. تقریبا میشه خشمی رو که از این افراد پخش می شه یا زیر پوست شون غلیان داره، حس کرد.

دلایل زیادی واسه عصبانیت افراد هست. یه سری ویژگیای شخصیتی مشخص مثل غرور، رقابت پذیری و کم تحملی در برابر شکستا می تونه زمینه بیشتری رو واسه بروز خشم جفت و جور کنه. ، وضعیت احساسی و فیزیکی ما پیش از اتفاق خشم می تونه یک عامل اضافی واسه طغیان خشم باشه. اگه خسته، افسرده یا مضطرب اید، یک جرقه کافیه که شما سریع تر خشمگین شید.

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

خشم و خشونت هم رفتارهایی آموختنی هستن که از والدین مون به ما ارث می رسه. کسائی که در خونواده ای خشمگین بزرگ می شن که اختلاف در اونا طبیعی بوده، بیشتر احتمال داره که در آینده به بزرگسالانی خشمگین و بداخلاق تبدیل شن. لین نامکا، اِد. دی (Lynne Namka, Ed. D)، روانشناسی از آریزونا، می گه: «انرژی خشمِ مهار نشدنی، درست مثل یک ویروس مُسریه. این ویروس می تونه یکی از اعضای خونواده رو آلوده کنه و به بقیه منتقل شه. هر فرد در سیستم اجتماعی خود به عصبانیت گرفتار می شه و اونو به روش منحصر به فرد خود بروز می ده، ممکنه اونو در سکوت و با حس نفرت کنترل کنه یا خشم خود رو بر بقیه اعمال کنه».

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

افراد خشمگین ممکنه دلایل موجهی واسه حس ناراحتی خود داشته باشن، اما به هر حال این موضوع شرایط رو واسه مایی که در نقطه مقابل این افراد قرار داریم ساده نمی کنه – عصبانیت رنج بیشتر از حدی ایجاد می کنه- هم واسه فردی که خشم رو تجربه می کنه و هم واسه همه افرادی که سر راه اون قرار می گیرن.

اینجا ۱۰ روش واسه روبرو شدن با رفتارهای خشن اومده که اگه در روند زندگی خود با افراد خشمگین سر و کار دارین، پیشنهادای خوبی هستن:

۱. نیمه ی تاریک وجود خود رو بشناسین

شاید شما کلا فرد خشمگینی نباشید، اما به هر حال ارزشش رو داره که واکنش خود رو نسبت به خشم افراد بررسی کنین. از خود بپرسید زود جوش میارید؟ گارد دفاعی می گیرین یا احساس خطر می کنین؟ فریاد رو با فریاد جواب میدید یا اگه کنایه ای بدون مکث شمام جواب میدید؟

اگه خشم رو با خشم جواب میدید، دارین بهش شخص دیگر اجازه میدید که شما رو کنترل کنه. باید مسئولیت خشم تون رو قبول کنین تا بتونین شفافیت لازم واسه مدیریت خشم فرد دیگر رو داشته باشین. به دنبال یک دلیل عمیق تر واسه واکنش هاتون نسبت به شخص عصبانی باشین. عصبانیت اون چی رو در شما برانگیختهه؟ به چه دلیل این خشم تا این حد اثر عمیقی بر شما گذاشته؟

با شناخت خودتون خیلی راحت می تونین بر احساسات تون فائق آیید و رفتاری هوشمندانه تر با فرد خشمگین داشته باشین.

۲. سعی کنین نیمه ی تاریک وجود طرف مقابل رو بشناسین

زمانی که در نزدیکی فرد خشمگین هستین یا مخاطبِ فوران خشم اون بودین، اینکه واسه اون دلسوزی کنین یا حتی درکش کنین خیلی سخته؛ شما فقط می خواید خود رو از اون موقعیت آزاد کنین یا بهش بفهمانید که چه آدم کله خریه.

زمانی که احساس کردین خون تون در جواب به این خشم به جوش میاد، نفس عمیقی بکشین و به خاطر داشته باشین که شما به احساسات خود تسلط دارین. بعد به یاد بیارین که همیشه یک چیز دردناک یا بیمارگونه پشت خشم هست. افراد خشمگین احساس نارضایتی، ناراحتی، زخم خوردگی و درک نشدن دارن و حتی اگه افرادی خودشیفته یا کنترل گر باشن، میدونن که رفتارشون زننده و ناخوشاینده.

خشمگین بودن نمیتونه حس خوشایندی باشه. شاید واسه خیلی از افراد حس دردناکیه و باعث تنها شدن اون فرد می شه. سعی کنین پشت این ترس، اون کودک ترسیده، زخم خورده و بی پناه رو ببینین. به دنبال رنج یا اندوهی باشین که شخص رو گستاخ، ناشکیبا و زودرنج می کنه.

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

به خاطر داشته باشین که خشم بیشتر رفتاری آموختنیه که با گذشتن زمان عادتی غیرقابل تغییر می شه. اگه شمام عادتای بدی داشته باشین، میدونید که از بین بردن اونا کار راحتی نیس و خوب میدونید هر بار که در سعی واسه از بین بردن این عادتای بد شکست می خورید چه حس بدی دارین. عادت خشم هم چشم افراد رو نسبت به مسئولیت اونا واسه دردشون کور می کنه و می خوان با حمله به بقیه احساس بهتری پیدا کنن.

۳. یاد بگیرین چه کارایی روی یک آدم خشمگین جواب نمی ده

در اوج لحظه خشم، ممکنه راه حلای مختلفی رو به کار بگیرین تا شخص خشمگین رو کنترل کنین یا خشم اونو فرو بنشانید. بعضی از این رویکردها به طور زیادی نتیجه عکس دارن و فقط آتیش خشم طرف مقابل رو شعله ورتر می کنن.

همونجوریکه قبلا هم اشاره شد خشمگین شدن در جواب به خشم فرد دیگر نه تنها خشم اون رو زیاد می کنه، بلکه کرامت و خودمون داری شما رو هم زیر سؤال می بره. هر کاری که لازمه واسه آروم ماندن و کنترل احساسات تون انجام بدین.

مقابله با رفتار ناشایست اونا موقع غلیان خشم، حتی اگه این رویارویی به روشی سبک و سنگین کنین، فقط اونا رو خشمگین تر می کنه. ضمنا، گفتن «آروم باش» هم فایده ای نداره. سعی نکنین که اونا رو در آغوش بگیرین یا واسه شون دلسوزی کنین چون احساس می کنن که از بالا به اونا نگاه می کنین یا احساسات شون رو ندیده می گیرین.

اگه از اون افرادی هستین که واسه اینکه فرد خشمگین رو آروم کنن یا از زیاد عصبانیتش جلوگیری کنن سعی دارن اونا رو آرامش دهند، بدونین که با این واکنش فقط به اونا می فهمانید که بازم واسه رسیدن به مقصودشان از عصبانیت استفاده کنن. به خاطر نگرانی و محافظه کاری بیشتر از حدتان تسلیم خواستها و تهدیدهای اونا نشید.

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

۴. از خشم نترسین

واسه خیلی از افراد حساس (مثل خود من)، تجربه خشم فردی دیگر بسیار ناراحت کننده س. افراد خشمگین می تونن این نشونه رو بو بکشن و با رفتارهایشان از اون واسه کنترل شما استفاده کنن. باید به خودتون یاد بگیرین که به خاطر داشته باشین خشم به تنهایی نمیتونه به شما آسیبی بزنه. خشم فقط یک جور بیان احساساته و با اینکه ناراحت کننده س، نباید تهدیدکننده باشه، مگه اونکه شما این موقعیت رو جفت و جور کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ روش علمی واسه اینکه همیشه خوشحال باشین 

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

البته شک نداشته باشین اگه شخصی عصبانیتش رو با خشونت فیزیکی میگه، این یک هشداره و دلیلی مناسب واسه اینه که خودتون رو از دست اون فرد خلاص کنین. در کل منظور اینه که نباید مقهور صدای بلند، تقاضاهای همراه با فریاد و عبارات خشن اون فرد شید. مثل زمان مدرسه موقعیت خود رو در مقابل قلدرها حفظ کنین. خیلی از افراد زمانی که فهمیده باشن نمی تونن شما رو کنترل کنن یا واکنشی از طرف شما ببینن، خودشون کوتاه بین.

۵. خود رو از قبل آماده کنین

اگه میدونید که قراره با فردی روبه رو شید که با استعداد خشمگین شدنه، می تونین خود رو با دیدن چهره ای متفاوت از اون آماده کنین و خودتون رو از بیان یک واکنش احساسی مصون بدارین. یکی از تحقیقات گذشته دانشگاه استنفورد نشون می ده زمانی که ما سعی می کنیم دلایل مخفی پشت رفتار خشن فرد رو درک کنیم، احتمال کمتری داره که خودمون عصبانی شیم.

روشی متفاوت رو واسه نگاه به فرد خشمگین انتخاب کنین – مثلا فرض کنین همین حالا از کارش اخراج شده، عزیزی رو در خونواده اش از دست داده یا مثلا روز بسیار بدی داشته که اصلا به شما مربوط نیس. محققین این راه و روش رو «آزمایش دوباره» نامیده ان که توجیه هایی رو واسه رفتار فرد عصبانی قائل می شه. شما حتی می تونین پیش از روبرو شدن با فردی که معمولا خشمگین می شه اینجور توجیه هایی رو تو ذهن داشته باشین. این خیلی راحت می تونه پنانسیل شما رو واسه واکنشی خشم آلود از بین ببره.

۶. عصبانیت اونو تایید کنین

افراد خشمگین بیشتر احتیاج به یک راه دررو واسه دردشون دارن. اونا می خوان شنیده و تایید شن. می خوان بقیه بفهمن که اونا چه جوری زخم خورده ان، با اونا بدرفتاری شده یا خوب درک نشده ان. بعضی وقتا جمله ای مثل «من می فهمم در این مورد خیلی عصبانی هستی. میتونم درک کنم که واقعا ناراحتی»، تموم اون چیزیه که لازمه بگید.

تایید کردن هم ممکنه حمله خشن دیگری رو به دنبال داشته باشه و این فقط به معنی اینه که فرد احتیاج داره بگید «حرف ات رو می شنوم». فرد خشمگین ممکنه از اینکه شما خودتون رو درگیر بحث کردن نمی کنین یا تسلیم رفتار واکنشی اون نمی شین از ادامه خشم خود مستاصل شه.

در این نقطه، فقط بهش بگوئید که شما آماده ی شنیدن حرف هاش هستین و زمانی با اون صحبت می کنین که بتونین گفتگوی آرامی داشته باشین. بعد بهش فضایی بدین تا آروم شن. این موقعیتی جفت و جور میکنه تا احساسات خود رو در حالی کنترل کنین که خشم شخص مقابل رو شعله ورتر نمی سازید.

۷. یک زمان مناسب رو واسه گفت وگو جفت و جور کنین

اگه شخص خشمگین فردی از اعضای خونواده شماس، سعی کنین که در موقع و شرایطی آروم در مورد دلیل عصبانیت صحبت کنین. شاید هوشمندانه تر اینه که فرد دیگری از اعضای خونواده (که خشم اونو تجربه کرده) در این گفتگو شما رو همراهی کنه، که نشون بده شما تنها کسی نیستین که اینجور مشکلی رو در اون تشخیص دادین.

قصد شما این نیس که بهش حمله کنین یا نقدش کنین چون که این کار خشمش رو شعله ور می کنه. عوضش، بذارین بفهمد چه جوری یک باره خشمش فوران می کنه یا رفتارش چه جوری بر شما اثر می ذاره. مثلا، می تونین بگید «وقتی سرم داد می زنی و به من توهین می کنی، احساساتم رو جریحه دار می کنی. این کار باعث می شه ازت دوری کنم.» بعد خواسته کنین که سعی کنه واسه رابطه برقرار کردن راه مناسب تری پیدا کنه.

۱۰ راه حل واسه روبرو شدن با افراد عصبانی آموزشی

اینجور موقعیتی زمان خوبیه که به آرامی مرزهای شخصی خود رو هم بگید. ممکنه بگی «من دوستت دارم، اما بیشتر از این نمی تونم توهین و توهین یا قلدری تو رو تحمل کنم.» یا مثلا بگید «اگه صدایت رو بالا ببری و عصبانی شی از اتاق بیرون میرم، دوست ندارم دور و برت باشم.» شما این حق رو دارین که مرزهایی واسه نحوه ی برخورد عزیزان تون با خودتون داشته باشین.

۸. واسه روبه رو شدن با یک رئیس عصبانی، راه حل داشته باشین

رفت و امد با رئیس خشمگین سخته، چون شغل و معاش شما در دستان این شخصه. اگه رئیس تون بیشتر منطقیه اما با استعداد طغیان خشمه، باید بتونین گفتگوی آرامی رو ترتیب بدین تا اون بدونه که خشمش چیجوری بر کارکرد شما اثر می ذاره.

اگه رئیس تون غیرمنطقی و کنترل گره، بهترین کار اینه که به آرامی و حرفه ای جواب بدین و از درگیر کردن خود در پاسخی واکنشی جلوگیری کنین. اگه این امکان هست که این رفتار رو بدون اینکه اثر نامطلوبی روی شغل شما داشته باشه به تصمیم گیرندگان دیگر برگشت بدین حتما این کار رو بکنین؛ رفتارهای رئیس تون رو با قید زمان و تاریخ اونا یادداشت کنین و جلسه ای واسه بررسی این وضع ترتیب بدین.

اگه نگرانید که رئیس تون به دلیل گزارش رفتارش به بالادست کارتون رو تلافی می کنن، واسه آرامش ذهن و سلامت خود به دنبال کار دیگری باشین. زندگی کردن با فکر و خیال ترس و ترس از رئیس خشمگین و بداخلاق، مثل سوهان روحه.

۹. به رفتار مثبت پاداش بدین

اگه فرد خشمگینِ زندگی شما واسه کنترل خشمش سعی می کنه، این سعی اونو تقویت کنین. به خاطر داشته باشین که خشم رفتاری آموختنیه و یک جواب عادت گونه به احساسات منفیه. از بین بردن عادتا احتیاج به تلاشی هماهنگ و یادگیری روشای جدیدِ شکست دادن احساسات بد داره.

فردی که سعی می کنه رفتارهای خشمناکش رو تغییر بده انگیزه خیلی بالایی واسه رشد داره، چون اصلا کار ساده ای نیس که بعد از چند سال طغیان خشم خودمون داری خود رو حفظ کرد. بذارین اون بدونه شما می ببینن که چه جوری واسه این تغییر سعی می کنه و اگه از راه منحرف شد اونو ببخشین. با تقویت رفتار مثبت، بهش کمک می کنین مغز خود رو واسه انجام رفتارهای بالغانه تر دوباره تربیت کنه.

۱۰. وقتی هیچی خوب پیش نمی ره فقط مهربون باشین

رفتار آدما بیشتر درخشش حس داخلی آنهاست. افراد خشمگین و جنگ جو شاید افراد غمگینی هستن. اونا بیشتر از بقیه به مهربانی و عشق احتیاج دارن. مهربانی در مقابل خشم مهرانگیزه و ممکنه خشم طرف مقابل رو از بین ببره. بدون نشون دادن دلسوزی بیشتر از حد یا رفتاری برتری آمیز، فقط درک و بزرگواری نشون بدین. واسه کمک به فرد خشمگین راه درازی هست تا اون بتونه روش بهتری واسه رفت و امد در دنیایی پیدا کنه که از نظر اون تهدیدآمیز و ناامنه.

منبع : liveboldandbloom

دسته‌ها: آموزشی